agyhalottadmin 2014.07.25. 17:34

A hős, aki megszelídíti a szörnyet - Ami hiányzik a forma1-ből.

f1-main.jpg

Mivel épp a Magyar Nagydíj hétvégéje zajlik, pont aktuális az idő egy kis eszmecserére arról, hogy mi is történik a forma1-el az utóbbi időben.

Aki olvassa a sporttal kapcsolatos híreket az tudja, hogy új szabályok vannak, gyengébb motorok, előzést segítő rendszerek, valamint gyengébb lett a kocsik hangja, és még hosszasan lehetne sorolni.

De nem a technikai oldalról akarok beszélni, hanem az érzelmi oldaláról.

A teljes poszt a lenti "tovább" gombra, vagy a címre kattintva érhető el.

Két tábor van, az egyik visszasírja a régi időket, a másik elfogadja a mostani változásokat és próbálja a jó oldalát nézni. Az előbbiek tábora több rétegre oszlik, hisz mindenki azokat az időket sírja vissza, amikor kölyökként elkezdte nézni a száguldó cirkuszt. Akik elfogadják a változást, azok azzal védekeznek, hogy a sok nosztalgikus maradi ember olyan F1-et akar visszahozni, ami nem is létezett, csak az emlékek szépítették meg őket. Hogy már a 80-as években is voltak, akik visszasírták a 70-es évekbeli versenyeket.

 

Ez igaz, mindig lesznek, akik sírnak, de a probléma nem ezzel van. Én értem, mi az emberek többségének a baja a mai forma1-el, csak valamiért nem tudják rendesen szavakba önteni és elmondani. Olyasmiket írnak, hogy gyorsabbak voltak régebben, de ha a köridőket nézzük (és vegyük figyelembe az átépített pályákat is), akkor kiderül, hogy sok különbség azért nincs. Idővel pedig ha a mostani technika fejlődik, elérik a régi köridőket is. A kifogások záslóhajója pedig a hang. Ami részben igaz, mert a hang is része ennek a sportnak és ez most sérült, de ez csak egy kis szelete az igazságnak.

De akkor mégis mi a baj a mostani forma1-el? 

F1-1.jpg

Hogy nincsenek már szörnyek és nincsenek már hősök. Kifejtem: Maga az autóversenyzés (amióta profi sportág lett) mindig is arról szólt, hogy a pilóta harcol a technikával, az idővel. Az előzés csak hab volt a tortán. Aki szereti az autóversenyt (és tényleg szívből szereti) az tudja, hogy még ha csak látszólag körözgetnek is, az is mekkora élmény. Harc az ezredmásodpercekért, visakodás a technikával, igazi férfias sport. De persze az átlag nézőt az előzés érdekli, nem maga a sport, ezért persze a szervezők elindultak ebbe az irányba.

Régen a forma1-ben az autók szörnyek voltak. Igazi fenevadak, a hangjuk, a teljesítményük, a megjelenésük... Aki volt kint futamon 2006 előtt az tudja, milyen érzés mikor egy V10-es szörny elhúz tőle pár méterre.

A fenevad kitépi a gyomrod, a tüdőd, és a füleden keresztül viszi magával. Valaki, nem tudom hol, így fogalmazott az autók hangjával kapcsolatban: sátánüvöltés. Ez a legkifejezőbb, amit valaha hallottam.

Szóval mindegy hogy a 60-as, 70-es, 80-as, 90-es évek, vagy az ezredforduló eleje, mert ezekben a korszakokban még ha változtak is az autók, de attól még szörnyek voltak. A pilóta pedig egy hős volt, aki megpróbálta méterről méterre megszíldíteni ezt a szörnyet és még ha előzni is tudott vele, az maga volt a csoda. Ha megkérdezünk egy olyan embert, aki évtizedek óta nézi a sportot, hogy milyen előzések jutnak eszébe, akkor szinte biztos, hogy a fentebb felsorolt korszakokból fog választani. Mert ott egy előzéshez igazi férfinak kellett lenni.

f1-2.jpg

2006-ban áttértek a V10-es motorról a V8-ra. Én ekkor éreztem (91 óta néztem a sportot), hogy valami rossz irányba változott számomra. De az autók még jól néztek ki, ezért szódával elment. Aztán 2009-ben butították az aerodinamikai elemeket, és az autók rondák lettek. Majd most, idéntől jöttek a V6-os motorok. Fokozatosan leépítették a szörnyet, már nem fenevad, hanem egy kiscica. Emlékezzünk vissza, mennyi vezetői hiba volt régebben, mikor senki sem zavarta a pilótát, nem volt csata, mégis sok volt a kicsúszás, a megpördülés. Mert azok a járművek állatok voltak és küzdeni kellett velük. Ezek a fajta hibák megszüntek, mert a mostani autókat jóval könnyebb vezetni (ezt a pilóták mondták).

De nem volt elég, hogy a szörnyet eltüntették, ilyen elemeket is behoztak: KERS, DRS, fel nem sorolom ezeket, van melyik jött, van amelyik ment. De a lényeg, hogy ezekkel az eszközökkel az előzéseket akarták gyakoribbá tenni, ami sikerült is, csak közben a hőst kiherélték. A hős megszünt, már csak sima pilóta. Anno a Forma1 pilótái a legjobbak legjobbjai voltak, legalábbis annak tartották őket, de ma már csak sima pilóták, mint akármelyik másik sorozat versenyzői. Nem hősök többé. 

Maguknak a csapatoknak is óriási kihvás volt régebben, hisz mindenben a határt kellett feszegetniük, ennek következménye volt, hogy sok elfüstölést láttunk. Ennek is megvolt a maga szépsége, még akkor is ha épp a kedvencünk esett ki motorhiba miatt. Szép volt, mert tudtuk, hogy a csapatok és a motorgyártók is kegyetlen harcot vívnak egymással és ennek néha következményei vannak. A gumiháborúról nem is beszélve, ahol az abroncsgyártók küzdöttek egymással. Vagy a taktikusabb boxkiállások a tankolással, ahol meg a csapatvezetők vívtak szellemi harcot egymással azáltal, hogy ki tud ravaszabb lenni. Mikor valaki szemfülesen feltörte az egyik csapat rádióforgalmazását és kihívta a boxba a pilótát... Vagy mikor Sumiék úgy nyertek meg egy versenyt, hogy az utolsó körben a boxban haladt át a célvonalon... 

f1-3.jpg

Mára se szörny, se hős.

Arról már nem is beszélek, hogy a pilóták lassan egyformák lesznek, az egyéniségek kihalnak a sportból. Egyre több és több tucatpálya készül és megyünk kelet felé, holott ez európai sport. Hányan sírjuk vissza a régi Hockenheim ringet a hosszú erdős részével, de átépítették anno, hogy több lelátót építhessenek. Az új vonalvezetés meg olyan semmilyen... De ezeket a dolgokat mindenki ismeri, aki követi a formula 1-et.

Még annyi, hogy miután vége a hétvégi Magyar Nagydíjnak, nézzük meg youtube-on a pole kört így lesz egy 2014-es körünk és nézzünk vissza egyet mondjuk 2002-2004 körülről. Szemmel látható, füllel hallható lesz a különbség a két felvétel között, az előbbi javára. 

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://agyhalottak.blog.hu/api/trackback/id/tr186544697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pixynor 2014.07.25. 23:21:11

Az írás annak ellenére, hogy ez a sportág érdekel a legkevésbé, nagyon élvezetes volt :) csak sajnos hozzászólni nem tudok, agyhalott vagyok ebben a témában. :)

agyhalottadmin 2014.07.26. 07:35:48

@Pixynor: Nem baj, nem is a sport szakértőinek szólt, ők szerintem tudják, amit megírtam. Ez azoknak szólt, akik nem ismerik a sportágat, de látják, hogy egyre több a felháborodás miatta.

Nekem hiányzik ez az életérzés, amikor a hősök megküzdenek a gépszörnyekkel, nagyon szerettem még annak ellenére is, hogy gyakran alig volt előzés.

Aki meg csak az előzések miatt néz autósportot, az pont ennek a sportnak a szépségét nem érti.

Amúgy köszönöm a véleményt. :)

Pixynor 2014.07.26. 08:56:13

@agyhalottadmin: Akkor csak annyit, ha hősökre vágyom és küzdelemre, filmet nézek. Filmeket. Nem is keveset. Visszaolvaslak még miket írtál, hátha lelek e témában is valami jó kis írást.

agyhalottadmin 2014.07.26. 09:56:45

@Pixynor: A filmekről később lesz poszt.

Pixynor 2014.07.26. 10:40:00

@agyhalottadmin: várom :) a témában profi vagyok. :)

ergoGnomik 2014.07.26. 11:13:40

Óriási tévedés. A géppel harcolás sosem volt célja az autósportoknak, csak az idő előrehaladtával egyre kisebbé váló szükséges velejárója a versenyzésnek. Már nagyon régi trend - szvsz - az, hogy akinek legkevésbé "szörny" a gépe, abból lesz a legnagyobb "hős".

Természetesen a hatékonyság folytonos hajszolásával - naná, ezzel lehet győzni - egyre kevesebb tér marad mindennek ami nem függ szorosan össze a versenyzéssel. De azt is célszerű figyelembe venni, hogy a gyengébb "szörny" kevesebb áldozatot kíván. Mind versenyzőben, mind nézőben. Vagy jöjjenek vissza az évi két, három, féltucat versenyző és/vagy néhány vagy több tucat néző halálával járó idők?

Nem, nem kell egyetérteni velem és vitázni sem célom. Ez egy másik nézőpont.

agyhalottadmin 2014.07.26. 12:14:38

@ergoGnomik: "géppel harcolás sosem volt célja az autósportoknak"
Nyílván nem direkt ez volt a cél, de tökéletes kezelhetőségű autót ritkán raktak össze a csapatok. Azzal kellett főzni, ami volt.

csárlszbrunzol 2014.07.26. 12:56:01

Mióta feltalálták, az autóversenynek egy a lényege: ki tudja a legjobban megtalálni a határt még alulról súroló maximumot. Hiába "kiscica" az autó, azzal kell gyorsan menni, abban a mezőnyben. Nem mellesleg a bokám lefosnám, ha az itt fikkantott pilótákat csak 103-105%-ra meg tudnám közelíteni. Akármilyen autóval.
Szóval szerintem nem kéne lebecsülni* a mostaniakat sem, a biztonság lett nagyobb.
A nézők egy részét a veszély vonzhatja, nekik ez már valóban vérszegény. Másokat a versengés és az izgalmak. Nekik kell a sok előzés. Van a szintén kisebbségben lévő "értő" néző is, neki elég a másodpercekkel való bíbelődés is. A tömeg a versengést nézi. Már szerintem.

*különösen nem az átlagos úrvezetőknek

OFF
Ha már annyira agyhalál, akkor a -val, -vel ragot helyesen kéne használni, mert ez így elég ciki.

==T== 2014.07.26. 13:37:52

Ez jó írás. Nagy igazság van benne, bár én mondjuk a KERS-et támogatom.

Kiegészítés:

- ami még fontos negatívum, hogy nem csak nehezebb hibázni a mai gépekkel, hanem az aszfaltozott bukóterek és a lapos kerékvetők miatt még a hibát is meglehet úszni.

- a fejlesztési tilalmak miatt alig van kiesés, ami régen sokszor megkavarta a tabellát ill. esélyt nyújtott a lassabb autókkal versenyzőknek.

- a telemetria (és persze a tesztek hiánya)miatt sokkal kevesebb a versenyző szerepe az autó beállításaiban, így az ezen a téren tehetséges versenyzők előnye elveszik

- az élő telemetria csak fokozza ezt azzal, hogy rá tudnak szólni a versenyzőkre, hogy mit változtassanak a vezetési stílusokon, ami miatt csökken az emiatti kiesések esélye

ergoGnomik 2014.07.26. 14:57:21

@==T==: Bocs, nem vagyok ilyen bunkó, de ez most kicsit húzósabb lesz.

Írod: ami még fontos negatívum, hogy nem csak nehezebb hibázni a mai gépekkel, hanem az aszfaltozott bukóterek és a lapos kerékvetők miatt még a hibát is meglehet úszni

Ami sajnos elkerülhetetlen, ha a lehető legbiztosabbra akarsz menni abban hogy a versenyző élve kerüljön ki a gépből ha valami mégsem jött össze.

Írod: a fejlesztési tilalmak miatt alig van kiesés, ami régen sokszor megkavarta a tabellát ill. esélyt nyújtott a lassabb autókkal versenyzőknek

Ja, hogy ne a befektetett erőfeszítések - legyen az munka vagy anyagi jellegű - számítsanak, hanem a véletlen? Van ilyen műsorszám is, lottóhúzásnak hívják. Szerintem te eltévesztetted milyen szórakoztatásnak lennél szívesen célközönsége.

Írod: a telemetria (és persze a tesztek hiánya)miatt sokkal kevesebb a versenyző szerepe az autó beállításaiban, így az ezen a téren tehetséges versenyzők előnye elveszik

Bocs, de bármennyire fejlett is a modellezés és szimuláció, az még mindig nem adja vissza a valóságot. Pont hogy előnyben vannak az igazán tehetséges versenyzők, mert az egy árnyalattal gyengébbek már nem tudják a különbséget kompenzálni végtelen teszteléssel és állítgatással.

Írod: az élő telemetria csak fokozza ezt azzal, hogy rá tudnak szólni a versenyzőkre, hogy mit változtassanak a vezetési stílusokon, ami miatt csökken az emiatti kiesések esélye

A kiesésről már a lutri szakasznál írtam. A rászólást meg a kényszer szüli. Ezek a csapatok nem azért versenyeznek, hogy a nézők a végén megveregethessék a vállukat milyen frankón nyomták, hanem mert győzni akarnak, vagy legalább is minél előrébb végezni. (Tudod, nagyjából ebből élnek. Nem lelkes hősök, hanem munkavállaló iparosok.) Azt meg csak a hatékonysággal lehet elérni, ha már sikerült a véletlent elég jól kizárni.

Egyébként vannak az USA motorsport szakágai, lehet azokat is nézegetni ha mindenképpen ragaszkodsz a kiszámíthatatlansághoz és állandó fordulatokhoz. Nem kell ragaszkodni ehhez a szahar Forma-1-hez.

ergoGnomik 2014.07.26. 14:59:32

@agyhalottadmin: Akkor én értettem félre ezt a mondatodat (kiemelés tőlem): "Kifejtem: Maga az autóversenyzés (amióta profi sportág lett) _mindig_ _is_ _arról_ _szólt_, hogy a pilóta _harcol_ _a_ _technikával_, az idővel."

agyhalottadmin 2014.07.26. 15:32:10

@ergoGnomik: Te viszont pont átestél a ló túloldalára. A motorsport veszélyes, ez volt az egyik szépsége. Nyílván nem töréseket akarunk látni, de a mostani túlszabályzottnál lazább kereteket.

Sokan szidják monaco-t, hogy unalmas pálya, szerintem viszont az egyik legjobb, mert itt nincsenek aszfaltozott bukóterek, itt nem lehet kicsit lecsípni innen-onnan. Egy hiba és out.
Sokszor mondják, hogy azt kell képzelni, hogy a fehér vonal falat jelent, de teljesen más monaco ahol tényleg fal van, mint mondjuk silverstone, ahol meg nem.

Lovagolhatunk szavakon, meg a helyesíráson (arról volt poszt is), de vagy tudod értelmezni úgy, ahogy szerettem volna, hogy átjöjjön vagy nem. Lehet, hogy rosszul fogalmaztam, ezért nem érted, de majd kiderül, ha a többség érti, akkor jól fogalmaztam. :)

notC 2014.07.29. 20:10:51

@ergoGnomik: Az adminnal értek egyet, a mostani F1 lényegesen unalmasabb, még akkor is, ha utána vagyunk egy igencsak jól sikerült hazai versenyek. Csakhogy ahhoz, hogy meglepetés eredmény szülessen igen erős külső beavatkozás kellett: egy nagy zuhé, hozzá jópár kiesővel, biztonsági autóval.
Az a tény pedig, hogy Hamilton boxutcából rajtolva dobogóig tudott feljönni nem az ő nagyságát dicséri, hanem hanem az alárakott gépet.

@agyhalottadmin: Nem értek egyet az Adminnal, hogy a mostani pilóták átlagosak. Engem pont az a tökéletesség, már-már robotüzemmód zavar, hogy képesek ezredmásodperc pontossággal lenyomni 10-20-50 kört, hogy futam közben képesek figyelni a gumikopásra, fékmelegedésre, motorhőfokra, fogyasztásra, mindenre. Nincs szenvedélyesség, nincs elgurult gyógyszer, nincsenek emberi hibák. Körözés van, papírforma van, elalvás van a TV előtt.

agyhalottadmin 2014.07.30. 07:47:41

@notC: Ez megmagyarázza, miért Raikkonnennek van a legtöbb szurkolója, neki vanvolt egyénisége: Bulik/pia, az emlékezetes monacoi kiesése anno, mikor nem a boxba sétált vissza, hanem a hajójára. :) Vagy mikor a sört a Mclaren hátsó szárnyán nyitotta ki, mikor élete első F1-es versenye előtt elaludt, stb.
süti beállítások módosítása