Mivel épp a Magyar Nagydíj hétvégéje zajlik, pont aktuális az idő egy kis eszmecserére arról, hogy mi is történik a forma1-el az utóbbi időben.
Aki olvassa a sporttal kapcsolatos híreket az tudja, hogy új szabályok vannak, gyengébb motorok, előzést segítő rendszerek, valamint gyengébb lett a kocsik hangja, és még hosszasan lehetne sorolni.
De nem a technikai oldalról akarok beszélni, hanem az érzelmi oldaláról.
A teljes poszt a lenti "tovább" gombra, vagy a címre kattintva érhető el.
Két tábor van, az egyik visszasírja a régi időket, a másik elfogadja a mostani változásokat és próbálja a jó oldalát nézni. Az előbbiek tábora több rétegre oszlik, hisz mindenki azokat az időket sírja vissza, amikor kölyökként elkezdte nézni a száguldó cirkuszt. Akik elfogadják a változást, azok azzal védekeznek, hogy a sok nosztalgikus maradi ember olyan F1-et akar visszahozni, ami nem is létezett, csak az emlékek szépítették meg őket. Hogy már a 80-as években is voltak, akik visszasírták a 70-es évekbeli versenyeket.
Ez igaz, mindig lesznek, akik sírnak, de a probléma nem ezzel van. Én értem, mi az emberek többségének a baja a mai forma1-el, csak valamiért nem tudják rendesen szavakba önteni és elmondani. Olyasmiket írnak, hogy gyorsabbak voltak régebben, de ha a köridőket nézzük (és vegyük figyelembe az átépített pályákat is), akkor kiderül, hogy sok különbség azért nincs. Idővel pedig ha a mostani technika fejlődik, elérik a régi köridőket is. A kifogások záslóhajója pedig a hang. Ami részben igaz, mert a hang is része ennek a sportnak és ez most sérült, de ez csak egy kis szelete az igazságnak.
De akkor mégis mi a baj a mostani forma1-el?
Hogy nincsenek már szörnyek és nincsenek már hősök. Kifejtem: Maga az autóversenyzés (amióta profi sportág lett) mindig is arról szólt, hogy a pilóta harcol a technikával, az idővel. Az előzés csak hab volt a tortán. Aki szereti az autóversenyt (és tényleg szívből szereti) az tudja, hogy még ha csak látszólag körözgetnek is, az is mekkora élmény. Harc az ezredmásodpercekért, visakodás a technikával, igazi férfias sport. De persze az átlag nézőt az előzés érdekli, nem maga a sport, ezért persze a szervezők elindultak ebbe az irányba.
Régen a forma1-ben az autók szörnyek voltak. Igazi fenevadak, a hangjuk, a teljesítményük, a megjelenésük... Aki volt kint futamon 2006 előtt az tudja, milyen érzés mikor egy V10-es szörny elhúz tőle pár méterre.
A fenevad kitépi a gyomrod, a tüdőd, és a füleden keresztül viszi magával. Valaki, nem tudom hol, így fogalmazott az autók hangjával kapcsolatban: sátánüvöltés. Ez a legkifejezőbb, amit valaha hallottam.
Szóval mindegy hogy a 60-as, 70-es, 80-as, 90-es évek, vagy az ezredforduló eleje, mert ezekben a korszakokban még ha változtak is az autók, de attól még szörnyek voltak. A pilóta pedig egy hős volt, aki megpróbálta méterről méterre megszíldíteni ezt a szörnyet és még ha előzni is tudott vele, az maga volt a csoda. Ha megkérdezünk egy olyan embert, aki évtizedek óta nézi a sportot, hogy milyen előzések jutnak eszébe, akkor szinte biztos, hogy a fentebb felsorolt korszakokból fog választani. Mert ott egy előzéshez igazi férfinak kellett lenni.
2006-ban áttértek a V10-es motorról a V8-ra. Én ekkor éreztem (91 óta néztem a sportot), hogy valami rossz irányba változott számomra. De az autók még jól néztek ki, ezért szódával elment. Aztán 2009-ben butították az aerodinamikai elemeket, és az autók rondák lettek. Majd most, idéntől jöttek a V6-os motorok. Fokozatosan leépítették a szörnyet, már nem fenevad, hanem egy kiscica. Emlékezzünk vissza, mennyi vezetői hiba volt régebben, mikor senki sem zavarta a pilótát, nem volt csata, mégis sok volt a kicsúszás, a megpördülés. Mert azok a járművek állatok voltak és küzdeni kellett velük. Ezek a fajta hibák megszüntek, mert a mostani autókat jóval könnyebb vezetni (ezt a pilóták mondták).
De nem volt elég, hogy a szörnyet eltüntették, ilyen elemeket is behoztak: KERS, DRS, fel nem sorolom ezeket, van melyik jött, van amelyik ment. De a lényeg, hogy ezekkel az eszközökkel az előzéseket akarták gyakoribbá tenni, ami sikerült is, csak közben a hőst kiherélték. A hős megszünt, már csak sima pilóta. Anno a Forma1 pilótái a legjobbak legjobbjai voltak, legalábbis annak tartották őket, de ma már csak sima pilóták, mint akármelyik másik sorozat versenyzői. Nem hősök többé.
Maguknak a csapatoknak is óriási kihvás volt régebben, hisz mindenben a határt kellett feszegetniük, ennek következménye volt, hogy sok elfüstölést láttunk. Ennek is megvolt a maga szépsége, még akkor is ha épp a kedvencünk esett ki motorhiba miatt. Szép volt, mert tudtuk, hogy a csapatok és a motorgyártók is kegyetlen harcot vívnak egymással és ennek néha következményei vannak. A gumiháborúról nem is beszélve, ahol az abroncsgyártók küzdöttek egymással. Vagy a taktikusabb boxkiállások a tankolással, ahol meg a csapatvezetők vívtak szellemi harcot egymással azáltal, hogy ki tud ravaszabb lenni. Mikor valaki szemfülesen feltörte az egyik csapat rádióforgalmazását és kihívta a boxba a pilótát... Vagy mikor Sumiék úgy nyertek meg egy versenyt, hogy az utolsó körben a boxban haladt át a célvonalon...
Mára se szörny, se hős.
Arról már nem is beszélek, hogy a pilóták lassan egyformák lesznek, az egyéniségek kihalnak a sportból. Egyre több és több tucatpálya készül és megyünk kelet felé, holott ez európai sport. Hányan sírjuk vissza a régi Hockenheim ringet a hosszú erdős részével, de átépítették anno, hogy több lelátót építhessenek. Az új vonalvezetés meg olyan semmilyen... De ezeket a dolgokat mindenki ismeri, aki követi a formula 1-et.
Még annyi, hogy miután vége a hétvégi Magyar Nagydíjnak, nézzük meg youtube-on a pole kört így lesz egy 2014-es körünk és nézzünk vissza egyet mondjuk 2002-2004 körülről. Szemmel látható, füllel hallható lesz a különbség a két felvétel között, az előbbi javára.